آرشیو پرسش و پاسخ ها: مذهب شافعی
کشتن مرتد

 

سؤال: شما عزیزان که در جواب سوال 56 گفتید نکشتن مرتد قول درست‌تری است چگونه در جواب سوال 356 گفتید که فرد تارک الصلاة مرتد است و باید او را کشت؟:

دوم شما که خودتان فرمودید لایحل دم امری مسلم الا باحدی ثلاث، النفس بالنفس، و الثیّب الزانی، و...»[بخاری و مسلم]. چگونه حکم به کشتن تارک الصلاة می‌دهید اما اگر بگویید که التارک لدینه المفارق للجماعة همان تارک الصلاة است اصلا درست نیست چون که وفای به عهد طبق قرآن جزو واجبات است پس با این تفسیر شما کسی که وفای به عهد نکند همالتارک لدینه المفارق للجماعة است و می‌توان او را کشت؟ (که اگر اینگونه باشد مسلمان کشی می‌شود) سوم: خداوند در قرآن کریم در آیه 13 سوره حجرات افراد را از جستجو در کار هم بازداشته آن وقت حاکم شرع به چه حقی باید در نماز خواندن افراد تجسس کند؟ چهارم : با عرض معذرت و ضمن احترام به شما و کارشناسان بزرگورتان باز هم با عرض معذرت آیا این برداشت از اسلام باعث فرار جوانان از اسلام نمی‌شود باز هم معذرت می‌خواهم اگر بی‌ادبی کردم من اصلاً سوادی نداشتم اما با این بی‌سوادی‌ام ذکر این نکات را ضروری دانستم لطفاً پاسخ دهید.

جواب:فقها اگر نظر به کشتن تارک الصلاة دارند، برای آن است که فرد مسلمان باید اسلام را ناقص نکند و ارکان آن را پذیرا باشد و به آن عمل کند، بنابراین مسلمان نباید یکی از ارکان مهم اسلام مانند شهادتین، نماز و زکات را ترک کند، حکم فردی که شهادتین را می‌گوید با کسی که از اصلاً مسلمان نیست، متفاوت است.

حاکم اسلامی در احوال دیگران تجسس نمی‌کند، بلکه اگر کسی نماز نگزارد و برای حاکم تارک الصلاة بودن او ثابت شود، وی حکم اسلام را بر وی اجرا می‌کند.]

 منبع : به نقل از سایت شفقنا برگرفته از پاسخ های فقهی سایت جماعت دعوت واصلاح

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید